Wie is de Bruid van het Lam? De gemeente? Het volk Israël? Is er één Bruid of zijn het er twee? Welke bijbelteksten kunnen we hierover vinden?
De meest bekende versen vinden we in Openbaring:
2. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
9. En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, vol van de zeven laatste plagen, kwam naar mij toe en hij sprak met mij en zei: Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam, laten zien.
10. En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en liet mij de grote stad zien, het heilige Jeruzalem, dat neerdaalde uit de hemel, bij God vandaan.
7. Laten wij blij zijn en ons verheugen en Hem de heerlijkheid geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt.
8. En het is haar gegeven zich met smetteloos en blinkend fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen.
9. En hij zei tegen mij: Schrijf: Zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam
Als je bovenstaande teksten zonder verdere aannames leest, dan kun je daaruit het volgende concluderen over de bruid en de bruiloft:
- Het nieuwe Jeruzalem is de bruid van het Lam
- De bruid is gekleed in fijn linnen (dat zijn de gerechtigheden van de heiligen)
- Zalig zijn de genodigden van de bruiloft; wie zijn dat?? (zie ook: Jes 25:6-9)
- De bruid wordt ook al de vrouw genoemd
In het Oude Testament is "Israël als bruid/vrouw van God" een terugkerend thema. De profeten spreken over God Die Israël 'getrouwd' heeft via het verbond met Mozes. Israël heeft het verbond geschonden en verbroken. Maar de Here God wil na bestraffing een nieuw (huwelijks) verbond met hen sluiten.
5. Op die dag zal het gebeuren, spreekt de HEERE,
dat u Mij zult noemen: mijn Man,
en Mij niet meer zult noemen: mijn Baäl!18. Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen:
ja, Ik zal u tot Mijn bruid nemen in gerechtigheid en in recht,
in goedertierenheid en in barmhartigheid.19. In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen;
en u zult de HEERE kennen.
De Here Jezus noemt Zichzelf de Bruidegom:
15. Jezus zei tegen hen: De bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen dat de Bruidegom van hen weggenomen zal zijn, en dan zullen zij vasten.
Onderstaande tekst in het Nieuwe Testament zijn een duidelijke aanwijzing dat de gemeente de Bruid van Christus is.
2 Want ik beijver mij voor u met een ijver van God.
Ik heb u immers ten huwelijk gegeven aan één Man om u als een reine maagd aan Christus voor te stellen.
De volgende teksten focussen juist op de gemeente als het "lichaam" van Christus. Maar het is ook gerelateerd aan het huwelijk.
23. want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder van het lichaam.
32. Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
13. totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,
18 En Hij is het Hoofd van het lichaam, namelijk van de gemeente, Hij, Die het begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.
Uit deze teksten maken we vooral op, dat de gemeente, het lichaam van Christus is.
Dan rijst de vraag: kan de gemeente zowel de bruid áls het lichaam van Christus zijn?
Deze vraag kun je, zowel met Nee als met Ja beantwoorden.
Er zijn leringen die deze vraag met Nee beantwoorden. Dat deze twee beelden met elkaar in tegenstelling zijn en dat de gemeente niét beide kan zijn. Waarbij men dan stelt dat de gemeente als lichaam van Christus, onderdeel is van Christus als Bruidegom. Als je deze uitleg doortrekt dan kom je uiteindelijk tot de conclusie dat de gemeente goddelijk is.... en dat lijkt me niet juist.
Persoonlijk zie ik geen tegenstelling tussen de twee vergelijkingen.
In Efeze 5 gaat het over het aardse huwelijk en vergelijkt dat met de relatie tussen de Here Jezus en de gemeente. Het legt uit dat de man, het hoofd is van de vrouw zoals Christus het Hoofd is van de gemeente. Ook stelt de bijbel dat het huwelijk een éénwording is tussen man en vrouw.
Verder zijn het vergelijkingen om iets duidelijk te maken. Het betekent niet dat je zo'n vergelijking gelijk als letterlijk feit mag gebruiken.
Daar komt bij dat de Here God Zich zowel de Man als de Vader van Israël noemt... Dat lijkt nog een veel grotere tegenstelling...
Conclusie
Wie is de bruid volgens bovenstaande teksten:
- Het Nieuwe Jeruzalem
- Israël
- De gemeente
Wie is de Bruidegom volgens bovenstaande teksten:
- God Zelf (vlg. het Oude Testament)
- Christus, het Lam
Nu is de grote vraag: is er één bruid en Bruidegom of zijn er twee?
De meest bekende uitleg is dat de gemeente de bruid van Christus is en dat Israël de vrouw van God, de Vader is.
Toch heb ik moeite met deze uitleg. Mede omdat de duidelijkste tekst stelt dat het nieuwe Jeruzalem, de bruid is. En het nieuwe Jeruzalem bevat zowel de namen van de apostelen als van de stammen van Israël.
Hierover is dan weer de uitleg dat de 12 apostelen nog bij het bekeerde Israël zouden horen. Maar dat gaat ook mank, want Israël is volgens de 2-bruiden uitleg, de bruid van God, de Vader.
En als er toch maar om één bruid en Bruidegom zou gaan? Volgens mij is dat niet in strijd met bovengenoemde teksten. Zouden de gemeente en Israël misschien toch meer met elkaar gemeen hebben dan we vaak horen?
NB.
Er zijn uiteraard nog veel meer teksten, maar voor zover ik weet bevestigen deze het bovenstaande. Anders hoor ik het graag!